platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia redovisar vinst på 29,5 miljoner kronor för 2011 – Största försäljningsvolymerna sedan starten

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 29,5 miljoner kronor (20,5) efter finansnetto för helåret 2011. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3) och sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

– 2011 var ett år med många oväntade händelser. Vi hade den arabiska våren, jordbävningen i Japan, ett nytt askmoln över Island och översvämningar i Thailand. Under hösten kände vi också av osäkerheten i konjunkturen. Mot den bakgrunden redovisar vi ett starkt resultat och nådde all time high när det gäller våra försäljningsvolymer, säger Eva Moen, koncernchef för Resia Travel Group.

Resia har visat positiva resultat sedan starten 1974 och under 2011 ökade försäljningsvolymerna med 1 procent (18). Både inom affärsresor och grupp- och konferensresor ökade koncernen sina marknadsandelar. Inom privatresesegmentet låg marknadsandelarna kvar på samma nivå som föregående år.

– 2011 började bra med en stark uppgång under första kvartalet. Under hösten hade vi istället en svag nedgång. En av våra styrkor är att vi har en jämn utveckling inom våra samtliga tre affärsområden, vilket hjälper oss att balansera upp- och nedgångarna på marknaden, säger Eva Moen.

Koncernens försäljning har varit god under inledningen av 2012, även om marknaden fortfarande visar upp en något avvaktande inställning.

– Trycket är inte riktigt så bra som under första kvartalet förra året, men vi ligger i linje med våra prognoser. Vi ser att allt fler söker sig till den personliga service som våra säljare erbjuder, många vill ha inspiration och tips när de ska boka sin resa. Det här året, som har börjat med två flygplanskonkurser, visar också värdet i att ha en dedikerad person som hjälper till att lösa problem vid oväntade händelser, säger försäljningsdirektör Bo Jakobsson.

Bilden: Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia Travel Group.