platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Positivt 2011 för Jönköping Airport

Alla Jönköping Airports fyra verksamhetsområden uppvisar en positiv utveckling under 2011. Passagerarantalet uppgick under 2011 till 82 852 vilket innebär en ökning med 13 procent. Ökningen beror främst på antalet inrikespassagerare har ökat med hela 29 procent.

– Med två flygbolag, trafik till både Arlanda och Bromma och sju dagliga avgångar så tar stockholmsflyget nu tillbaka förlorade marknadsandelar, kommenterar Sten Norinder, vd på Jönköping Airport.

– Charterflyget har också ökat något. Att ökningen inte blivit större beror på att det inte funnits plats då utbudet för närvarande är mindre än efterfrågan. Beläggningen har under året har varit nästan hundra procent och flygen fylls tidigt vilket visar att resenärerna gärna flyger hemifrån och att det finns utrymme för fler resmål.

Även ”inchartern” med turister från Tyskland, som genomfördes för femte året, utvecklades väl med ett ökat antal passagerare i större flygplan från Lufthansa. Största ökningen uppvisar post- och fraktverksamheten som ökade med 16 procent under 2011. Totalt hanterades 5 456 ton vid flygplatsen, vilket är den högsta siffran någonsin. Postverksamheten ökade med nio procent medan expressgodsverksamheten ökade med 34 procent.

– TNT har verkligen inte känt av någon lågkonjunktur i Jönköping under hösten. I TNT har vi satsat stort på vår Innight produkt, bland annat med en kampanj i våras och vi kan nu med glädje se att vårt arbete bär frukt. Under sista halvåret ökade volymerna i genomsnitt med 61 procent per månad, säger Lars Ekelund, Product Manager på Innight, TNT Nordic.

– Det har nu gått två år sedan Jönköping Airport lämnade det statliga ägandet och utvecklingen går åt rätt håll. Med ökningar på 32 procent på passagerarsidan och 35 procent på fraktverksamheten jämfört med 2009, så ser vi med tillförsikt fram emot kommande år, säger Sten Norinder.

Bilden: Jönköpings nya kulturhus är ännu en anledning till att ta sig till mötes- och eventstaden Jönköping.