platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Hotellet i Fjällbacka nysatsar
Alla pusselbitar ser ut att vara på plats: nu inleds den nya eran för Stora Hotellet i Fjällbacka. För ett år sedan lyckades ortsborna rädda det anrika hotellet undan nedläggning. Nu tar man också över driften.

– Vi har höga ambitioner, säger Martin Hultman, ny vd.

Förra sommaren spreds ryktet att Peab skulle köpa det 177 år gamla hotellet, riva alltsammans och bygga bostäder i det attraktiva läget.

Planerna rörde upp känslorna hos lokalbefolkningen. Man kallade till stormöte och efter en del turer bildades ett bolag, Stora Hotellet i Fjällbacka Intressenter AB, där alla som ville kunde köpa aktier. Räddningsaktionen lyckades. För ett år sedan kunde bolaget köpa hotellet för 30 miljoner kr.

– Att köpa hotellet var en sak, att driva det vidare en annan, säger Martin Hultman.

Hittills har den förre ägaren skött driften. Nu tas den över av intressebolaget som idag har 71 aktieägare, såväl fast boende som delårsboende och företag i Fjällbacka.

Till ny vd har göteborgaren Martin Hultman, 48, rekryterats.

– Mycket stimulerande, säger han.

Under senare år har hotellet var stängt under vintermånaderna.

– Nu skapar vi ett levande hotell, öppet 365 dagar om året. Vi vill att hotellet och dess restauranger ska vara en naturlig mötesplats, både för Fjällbackabor och för besökare utifrån, understryker Hultman.

Den nye hotelldirektören har gedigen branscherfarenhet, bland annat som koncernchef för Mornington Hotel Group och divisionschef för Strömma, med ansvar för Göta Kanal-bolaget, Paddanbåtarna, Älvsborgs Fästning, med mera.

– Turistiskt ser jag en stor utvecklingspotential, både i hotellet och Fjällbacka som destination. Vi har också långtgående planer på att bygga till och utveckla verksamheten i den fina anda som råder. Här finns också fyra lokaler för möten och företagsevents.

De 23 rummen, sviter och matsalar har inretts enligt en “story-telling”-modell där motiv och inredningsdetaljer hämtats från världens alla hörn, närmare bestämt från den fiktive kapten Klassens favorithamnar och favoritflickor.

Kaptenens förebild är två verkliga sjökaptener som drev hotellet på 1800-talet. Historien runt hotellet är fylld med öden och äventyr, fullt jämförbara med nutidens Camilla Läckberg-deckare. Ja, just det: hotellets kock är också inspelningsassistent vid filmatiseringarna…

 

Bildtext: Lars-Erik Persson, fd vd för Fjällbacka och Martin Hultman, ny vd.