platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden i London: Soho Square blir Fika Square
doften av svenskt kaffe och sju sorters kakor sprids över Soho Square. Visit Sweden har placerat ett pop up-café som i tre dagar ska marknadsföra Sverige och Skåne. Evenemanget är en del av en marknadsföringskampanj för regionen som pågår hela året.

Sjutusen småkakor bakade av konditorn Jan Hedh och ett ton äpplen som konstnären Emma Karp Lundström ska förvandla till en äppeltavla från Kivik. Det är huvudingredienserna i det tillfälliga utomhuscaféet. Målet är att inspirera till ”afternoon tea, Swedish style” med hjälp av en äkta svensk fikaupplevelse. Till och med fredag väntas ett tusental londonbor att ha bokat ett bord eller besökt den öppna picknicken i parken.

– Svensk matkultur är en utmärkt budskapsbärare för vår livsstil, som för många upplevs som harmonisk och äkta men samtidigt modern. Det här är en styrka i marknadsföringen av Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Och så älskar jag själv att fika.

Redan före evenemanget har utvalda kända bloggare och journalister besökt Skåne för att bekanta sig med regionen och svensk matkultur. ”Fika!” är en del i en helårssatsning för att marknadsföra Skåne och Malmö som en nära men oupptäckt destination i Storbritannien. Flera kampanjer med Storbritanniens största flygbolag har redan genomförts.

Bakom satsningen står Visit Sweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism tillsammans med British Airways, Ryanair och EasyJet. Storbildsreklam i Londons tunnelbana, aktiv närvaro i sociala medier, annonsering i tidningar och PR i stora brittiska tidningar är exempel på marknadsaktiviteter för Skåne och Malmö som synts under året.

– Skåne ligger bra till för brittiska resenärer och passar bra för dem som söker något nytt att uppleva på sin kortsemester. Malmö och Skåne erbjuder exempelvis både stad och äkta naturupplevelser, är rikt på kultur och har bra shopping, säger Semmy Rülf, chef för Visit Swedens kontor i Storbritannien.

Svensk mat är högintressant i marknadsföringen av Sverige just nu. Den sjätte september bjuder Visit Sweden, Sveriges ambassad och Exportrådet in till en mottagning i London för journalister, bloggare, researrangörer, flygbolag, inköpare från matindustrin och andra trendsättare inom mat, mode och design. Även då profileras Skåne genom att fyra skånska kockar presenterar regionala läckerheter. Vid evenemanget deltar även prins Carl Philip.